søndag 20. november 2011

Ristet sort pepper

De desidert viktigste ingrediensene når jeg lager mat er krydderet. Uansett om man har eksklusive eller mer økonomivennlige råvarer syns jeg at krydder er helt avgjørende til et godt resultat. I de aller fleste oppskrifter på ikke-søte ting (eller noen ganger det og) er pepper med. Jeg for min del sverger bare til hel pepper, den typen du selv kverner direkte over gryta eller tallerkenen.

I sommer var jeg på et foredrag om mat og kokkelering der jeg blant annet fikk et fabelaktig råd om hvordan å få enda mer ut av peppersmaken, nemlig ved å riste pepperet! Ved å riste pepperkornene før du har dem over i pepperkverna kommer superversjonen av pepper frem og det gis en mye mer intens aroma.


Ristet sort pepper

En liten neve pepperkorn
En tørr steke panne

Hell pepperkornene over i en tørr stekepanne og sett varmen på medium - høy temperatur. Etter en liten stund vil du høre en svak knitrelyd og en fantastisk duft vil fylle kjøkkenet! Når pepperkornene har fått en konsistens som gjør det nesten mulig å knuse dem mellom fingrene er de ferdig.

Disse superpepperkornene passer perfekt til pepperkverna og i gryteretter og liknende.

Jeg pleier kun å riste litt av gangen, for smak og lukt forsvinner etter få dager. 

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar