onsdag 8. juni 2011

Fantastisk proteinbrød!

Jeg kom over oppskriften på dette brødet da jeg søkte etter et brød uten hvetemel. Fordøyelsen min er ikke så begeistret for brødet du får i butikken, og jeg var så utrolig lei av knekkebrød. Jeg fant denne oppskriften her og bare måtte prøve. Resultatet ble et grovt og smakfullt brød som jeg har laget mange ganger siden. Brødet er uten gjær, har høyt fiberinnhold og går under kategorien lavkarbo. Her er oppskriften:

Grovt proteinbrød


1 boks cottage cheese
7 egg
1/2 ss salt
100-150 g kruskakli
120 g linfrø
100 g solsikkefrø
1 ts bakepulver

Bland egg, cottage cheese og salt godt sammen med stavmikser eller i kjøkkenmaskin.

Mal halvparten av solsikkefrøene og hell det over i en bolle sammen med resten av solsikkefrøene, linfrøene, bakepulveret og 2/3 av kruskaklien.

Ha eggeblandingen over i det tørre og bland godt. Deigen skal være mye fuktigere enn en vanlig brøddeig, men ikke rennende. Juster eventuelt med mer av kruskaklien.

Ha røren over i en bakepapirkledd brødform. Stek brødet i halvannen til to timer på 190 grader nederst i ovnen. Om brødet blir vel godt stekt oppå kan du dekke til med litt bakepapir den siste delen av steketiden.



For å unngå at brødet blir hardt så pleier jeg å skjære hele brødet opp i tynne brødskiver og legger dem i fryseren. Dermed har jeg ferskt brød til posen er tom!

2 kommentarer:

  1. Flott blog! Gleder meg til å følge den videre! Forresten er brødet kjempegodt og grovt! Passer egentlig for alle! :-)

    SvarSlett
  2. Satan det smakte egg

    SvarSlett