mandag 27. juni 2011

En fantastisk helg i minne og shepherd's pie

I helgen var jeg på et lite sted utenfor Göteborg og feiret det helt fantastiske bryllupet til vakre Tuva, som jeg har kjent siden jeg var 6 år gammel, og hennes kjære Sven. Utrolig synd at jeg glemte kameraet hjemme, for det var virkelig en perfekt dag!

Solen, bruden og brudgommen strålte da paret ble viet nede ved vannkanten av en innsjø. Og middagen var fylt med mange rørende taler og fantastisk mat med tilhørende vin. Vi feiret tre dager til ende, og da vi kom hjem fra Sverige i går så var det rett i seng for meg - for i dag var det opp og stå da klokken bare viste halv seks.

Fordelen med å begynne på jobb så tidlig er at jeg er ferdig med syv timers dag allerede klokken to. Så da har jeg masse av tid til hva enn jeg måtte ønske. Og i dag så hadde jeg et nesten intenst behov for en form for mer tradisjonell middag, eller husmannskost om du vil. Så etter å ha inspisert matskap og kjøleskap så falt valget på en slags shepherd's pie, som jo ikke er en pai i det hele tatt, men heller en blanding av kjøtt og poteter bakt i ovnen.


Dette er min "bruk-hva-du-har-i-skapene"-oppskrift:

Shepherd's pie

Til kjøttblandingen:

1 pk. kjøttdeig à la 400g
1 stor løk, hakket
3 små gulrøtter
5 sjampinjonger
3 fedd hvitløk
1 liten boks tomatpuré
Ett lite glass rød vin
3 ss worcestersaus
litt tabascosaus
litt basilikum
litt rosmarin
salt og pepper

Til potetmosen:

6 medium poteter, skrelte og kokte
1 solid ss smør
2 eggeplommer
1 klype malt muskat
1 skvett melk
raspet ost, gjerne parmesan
salt

Sett over skrelte poteter til koking, så de er klare når kjøttblandingen er ferdig.

Surr sjaminjong i litt smør før du har i hakket løk og hvitløk og hakket evt. raspet gulrot. Tilsett kjøttdeigen og la den stekes til den er blitt litt brun.

Ha i boksen med tomatpuré, vin, worcestersaus og tabasco. Bland det hele til alt er fint og fordelt. Smak til med krydder, salt og pepper. La blandingen småkoke en stund. Tilsett gjerne litt vann om den blir for tørr.

Ha kjøttblandingen over i en ildfast form, og trykk det litt ned så det er plass til potetmos på toppen.

Mos de kokte potetene med smør, melk, eggeplommer, litt finrevet ost. Smak til med salt og muskat.

Fordel potetmosen oppå kjøttblandingen, strø litt mer ost på toppen. Stekes midt i ovnen på 180 grader i ca. 20 minutter.




Smaker fortreffelig med en enkel salat til!

Det er super enkelt, godt (og en fin måte å få brukt grønnsakene i kjøleskapet som synger på siste vers) - selv om det ikke akkurat er veldig typisk sommermat...

I morgen skal jeg prøve meg på noe jeg lenge har hatt lyst til å lage, nemlig falafel. Om det blir vellykket så legger jeg ut oppskriften!

Det er meldt bedre vær i morgen, og da blir det lettere å komme seg ut av senga klokken halv seks...

Ha en strålende kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar