onsdag 5. oktober 2011

Mandelmelk

Jeg har lenge ønsket å prøve meg på å lage mandelmelk, men har ikke fått meg til å gjøre det for jeg har forestilt meg at det er så avansert. Masse fancy utstyr måtte vel til, tenkte jeg. Men der tok jeg feil! For til alle laktose-intolerante og -allergikeres store glede er det kjempe enkelt å få til. Og det eneste du trenger er en blender eller food processor og et kjøkkenhåndkle.

Mandelmelk

1 del mandler 
3 deler vann
eventuelt smakstilsetning etter ønske (f. eks. honning, vaniljeekstrakt, kanel, dadler)

Ha mandler i vann i rundt 5 timer, eller bare over natten.
Ha kaldt vann, mandler og eventuelt smakstilsetning i en blender.
Hell det hele over i en bolle dekket med et kjøkkenhåndkle og la det renne godt av. Pass på å klemme ut de siste restene av væske fra mandelmassen.
Ha det over i en ren og tett flaske eller liknende.

Bruk det som melk; i bakevarer, på frokostblanding eller liknende.


Etter jeg laget mandelmelk, satt jeg igjen med en masse mandelmasse, og det føltes feil å bare kaste det hele, så jeg tok rett og slett og tørket det i ovnen (i varmluft på ca 100 oC til det var tørt). Den tørre mandelmassen brukte jeg i en herlig kake som jeg legger ut oppskrift på ganske snart.

-----------------------------------

Etter noen hektiske skoleuker har jeg endelig levert alt av oppgaver og har langhelg! Det skal feires med tente stearinlys i stua og norske, ovnsbakte epler til kvelds!

Kos dere i høstmørket!

1 kommentar:

  1. Så spennende, Camilla :)
    Dette må virkelig prøves ut en gang :)

    SvarSlett