lørdag 27. august 2011

Tacokrydder

Når man er student og har et mer begrenset matbudsjett så kan maten bli litt ensformig i lengden. Derfor var jeg så lykkelig da jeg oppdaget den magiske effekten av krydderblandinger da jeg først flyttet hjemme i fra. Jeg er i utgangspunktet ikke så veldig tilhenger av  unødvendig salt og sukker i maten, og en typisk kilde til det er ferdige blandinger av for eksempel krydder. Så hvorfor ikke lage det selv?

Hjemme hos oss er det taco som er fredagskos, så det går jo lett en del tacokrydder. Det man kjøper ferdig i butikken inneholder svært mye av både salt, sukker og masse annet tull, og så koster det rundt 10 kr per pose. Så det var selvfølgelig svært så tilfredsstillende å finne ut hvor lett og billig det er å lage selv! 


Her er hva jeg har i min tacokrydderblanding:

Tacokrydder

1 ss (toppet) malt spisskummen (også kalt spisskarve. Cumin på engelsk)
1 ts (toppet) malt koriander
1 ts (strøken) hvitløkspulver
1-3 ts chillipulver (jeg bruker både chipotle, som er en røkt type chili, og chiliflak)
1 klype oregano
litt pepper

Jeg pleier å bruke ca 1 ts krydderblanding per 100 g kjøttdeig. Hvis krydderet blander seg dårlig med kjøttet kan det hjelpe å tilsette lite grann vann.


Det lønner seg å kjøpe større opplag av de forskjellige krydderne av gangen. Der jeg kjøper krydderposene mine koster det bare 10 kr stykket for 100 gram!

Enjoy!

2 kommentarer:

  1. For et fantastisk navn på en matblogg! Elsker å bruke lime og chili i matlaging:)

    Kom over bloggen din da jeg søkte på lammekebab, det skal jeg lage meg i kveld.

    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
  2. Hei Kristine!

    Enig, lime og chili gjør underverker i matlaging!
    Håper kebaben ble god:)

    - Camilla

    SvarSlett